Computerprogramma’s gebruiken we elke dag, maar snappen we ook hoe deze werken? De lessenserie “Leren programmeren” leert basisschoolleerlingen de beginselen van het programmeren. De lessen zijn gericht op leerlingen van de Alberdingk Thijm Scholen die een extra uitdaging leuk vinden en die interesse hebben in technologie.

De lessenserie start elk schooljaar en wordt gegeven door onze programmeer trianers. Er is ruimte voor een aantal leerlingen uit groep 5 en 6, en leerlingen uit groep 7 en 8. Elke groep heeft tweewekelijks op dinsdagmiddag les in de Techspace. Deze is uitgerust met een breed scala aan hulpmiddelen en techniek om de lessen uitdagend en leerzaam te maken.

In groep 5 en 6 is de start van Leren Programmeren een avontuur. De nadruk in deze twee jaar ligt op het begrijpen van wat programmeren is en het inzicht dat je het overal om je heen tegenkomt. Leerlingen worden zich ook bewust van het feit dat zij zelf ook elke dag programma’s volgen, neem bijvoorbeeld het lesprogramma op school. We ontdekken samen wat de karakteristieken zijn van een computerprogramma en hoe een computer ‘denkt’: computational thinking. Hiervoor gebruiken we verschillende programma’s, zoals de app Scratch Jr.  Hierin programmeren de leerlingen hun eigen virtuele verhaal, bijvoorbeeld een verhaal van een meisje dat haar verjaardag viert in de klas.

In groep 7 en 8 maken we de stap naar het serieuzere programmeerwerk. We richten ons in deze groepen op wat specialistischer middelen om te leren programmeren, zoals de micro:bit. De kennis van voorgaande jaren is handig om te hebben, maar het lesprogramma is zo opgebouwd dat ook zonder aan de eerdere lessen te hebben deelgenomen de diverse tools kunnen worden gebruikt. Daarnaast kijken we naar specifieke randapparatuur en hoe je die kunt inzetten bij programmeren, zoals bijvoorbeeld de sensoren van Lego Mindstorms. Ook leren de leerlingen hoe je Minecraft van buiten de game zelf kunt beïnvloeden met een code. 

Al met al een afwisselend en uitdagend aanbod om de beginselen van het programmeren te leren.